Friday, May 14, 2010

Cable car, Pulau Langkawi


Time ni syok sangat dpt sampai puncak

Cantikan panorama dari atas

yg ni pun sama...

dlm cable car ni..tetap senyum depan kemera..dlm hati duk..dak..duk..dakk

Ingin melihat pemandangan alam di Langkawi daripada perspektif yang berbeza? Nikmatilah pengalaman yang menyeronokkan dengan menaiki kereta kabel sehingga ke puncak Gunung Machincang, Pulau Langkawi.

Para pengunjung berpeluang melihat keindahan Lautan Andaman dan keseluruhan kepulauan Langkawi sambil menikmati pemandangan cenuram anjur dan puncak batu tinggi yang amat mengagumkan. Dengan ukuran sepanjang 919.5 m, kereta kabel Langkawi ini, telah diperakui oleh Malaysia Book of Records sebagai The Longest Free Span Single Rope Cable Car di dunia.

Ia juga merupakan di antara cerun yang tercuram di dunia, pada kecerunan 42 darjah. Di bahagian tengah dan puncak stesen pula terdapat denai laluan serta platform pemandangan bagi membolehkan para pengunjung menikmati seterusnya keindahan panorama di persekitaran.

Satu lagi ciri-ciri pembinaan dan reka bentuk yang amat luar biasa mengenai kereta kabel ini adalah jambatan gantung yang menghubungkan stesen kabel dengan banjaran Gunung Machincang. Kereta kabel Langkawi ini terletak di Oriental Village, Teluk Burau lebih kurang 30 minit dari Pekan Kuah.

No comments: